Tangkal, Hukum dan Pendapat Imam Mazhab

Soalan :
1. Ada orang kata, Imam Mazhab mengatakan pemakaian tangkal harus.. Selalunya geng nie dia ambil perkataan harus lepas tu dia pukul untuk semua tangkal yang dia cipta menepati tangkal yang imam mazhab haruskan...

2. Betul ka imam mazhab kata hukum pakai tangkal harus, kalau harus bagaimana yang dikatakan tangkal tu harus?


Jawapan sheikh thtl al-jazani توان حسن:

Tangkal
Dalil-dalil umum tentang BAHAYA tangkal

AQ 6: 17 
[Jika Allah menimpakan suatu mudharat kepadamu, maka tiadalah yang menghilangkannya melainkan Dia sendiri]

Juga ayat [107: surah Yunus]


HR Ahmad dari Uqbah:Mengenai syirik hukumnya memakai tangkal pendinding ini.

Pendapat pilihan dalam urusan Tangkal sebagai ikhtiar: ia adalah tertolak dan pintu kepada dosa syirik.

Ditanya kepada Imam Ahmad, orang yang menggunakan tangkal, lama kelamaan akan bergantung kepadanya sepanjang masa.

Al-Lajnah Ad-Daa-imah Saudi Arabia, menyatakan:
"Para ulama bersepakat tentang haramnya menggunakan jimat dari selain Al-Qur'an. Namun mereka masih berbeda pendapat bila berasal dari Al-Qur'an. Di antara mereka ada yang membolehkannya dan ada juga yang melarangnya. Namun pendapat yang melarang itu lebih kuat, berdasarkan keumuman hadits-hadits yang ada, dan demi mencegah terjadinya keharaman."
[Syaikh Ibnu Baaz -Rahimahullah-- , Syaikh Abdullah Ibnu Ghadiyan dan Syaikh Abdullah bin Qu'uud. Fatwa Al-Lajnah Ad-Daa-imah I : 212]

Bila hukum yg melibatkan akidah, isu syirik. maka kita kena keluar dari khilaf.

Jika ada kaum salaf yang kata tangkal OK, sebab, zaman salaf, syirik ni dah musnah 100%... maka tangkal tu tak ada effect kepada akidah kaum salaf. 

Akan tetapi zaman kita, syirik ni kembali menjadi masalah utama, maka lebih baik kita basmi terus tangkal ni... Ini perjuangan asal Muhammad Abdul Wahab di Saudi dulu. Beliau yang pertama kali mengharamkan secara total apa jua jenis tangkal azimat termasuk azimat AQ sekalipun.


Perkongsian:
Isu khilaf seperti ini pernah diulas oleh Ustaz Shamsuddin Abd Rahman (Darul Kauthar) pernah bagi misalan kepada kes seperti ini ;

Misalkan,  ada satu gelas air yg jernih, bersih di depan kita.  Ada org yg boleh dipercayai telah mengingatkan kita bhw tadi ternampak semcm ada org masukkan sesuatu dlm gelas tu,  mungkin ada RACUN.

Agak² kita tergamak ke nak minum lagi? 

Kalau nak selamat,  tak payah minum la. Cari la air lain..

Begitulah sepatutnya sikap kita jika jumpa perkara khilaf seperti ini. Keluar terus daripada khilaf itu lebih aula, lebih selamat..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan